Book review (dutch): Dolen door Alex Kirchner

Dolen door Alex Kirchner

Het verhaal:
Dolen is een autobiografisch boek dat gaat over Roy van Zanten. Roy van Zanten verliest op jonge leeftijd zijn vader. Dit gevoel maakt iets in hem los en daarom is hij gebrand om zijn levensdroom uit te laten komen. Hij gaat op wereldreis! Zijn reis begint in Malaga waar hij Spaans zal gaan leren om zo zichzelf spraakzaam te kunnen maken in de Zuid Amerikaanse landen. Daar leert Roy al een hoop nieuwe mensen kennen, maar houd hij een onrustig gevoel van binnen. Zijn reis gaat verder. Roy kan geen genoeg krijgen van de vrouwen, is niet vies van wat drugs en beleeft de steden graag in de late uurtjes.

Zijn ware liefde blijkt niet zijn ware liefde te zijn maar ze geeft hem wel het onbetaalbare. Een dochter. Dit zorgt ervoor dat Roy verscheurd wordt in een tweestrijd. Settelen voor zijn dochter of toch die reis afmaken voor het te laat is?

Mijn mening:
Het verhaal:
Dolen is een boek dat geen tekort kent aan seks drugs en rock & roll, waar ik ook niet vies van ben, dus dat sprak mij zeker aan. De droom om een grote reis te maken hebben vele van ons en ook bij mij was dit ooit een ‘droom’. Nu heb ik veel gereisd, maar nooit lang met een backpack op mijn rug. Toch ken ik dat gevoel. Met de wind in de zeilen opzoek naar een avontuur. Ik kon mij dan ook helemaal inleven in het verhaal.

Dat het een autobiografisch boek is maakt het verhaal misschien wel nog leuker. Als je een beetje inlevingsvermogen hebt en inbeeldingsvermogen dan zie je Roy daar daadwerkelijk zitten met een cocktail in zijn hand of in de club met dames van plezier.

Schrijfstijl:
De schrijfstijl van Alex Kirchner is recht voor zijn raap maar naar mijn mening een beetje plat. Houd ik dan niet van seksistische verhalen? Ja zeker wel, maar ik houd meer van spanningsopbouw, mysterie en iets meer klasse. Maar wellicht is dat het verschil tussen man en vrouw 😉

Verder lijkt het in het begin heel erg hak op de tak te gaan, maar uiteindelijk kom je er wel achter dat daar een logica in zit. Het kan even zijn dat je daar doorheen moet, maar eenmaal daardoorheen leest het makkelijker weg.

Het boek:
Wat ik nu ga aankaarten is misschien een beetje overdreven volgens velen van jullie maar, in het boek dat ik heb gekregen werd er gebruik gemaakt van verschillende lettertype. Ik ben zelf dyslectisch en kan daar niet heel goed mee omgaan, het maakt het lezen lastiger. In het begin dacht ik nog dat het te maken had met verschillende verhaallijnen maar dat bleek niet zo te zijn. Het was heel random. Wellicht is dat de reden waarom dit boek weggegeven werd aan proeflezers omdat hij zo niet in de markt kon komen, en dat hoop ik dan maar.

Verder heeft het boek wel een prima formaat en kun je hem makkelijk meenemen waar naartoe je ook gaat. En hij is bij mij zeker overal mee geweest.

Eindoordeel:
Raad ik je dit boek aan om te lezen? JA, zeker weten. Het is een boek dat over het algemeen lekker wegleest met een leuk verhaallijn. Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel wat er zeker aankomt. Alex is nu druk bezig met het schrijven van Dolen deel twee. Dus je hebt nog even de tijd om Dolen deel 1 te lezen. Mocht je dit boek willen aanschaffen dan kun je dat hier doen.

Als ik het een cijfer moest geven dan zou ik het een 7 geven.

Talk with me

Follow: